Jesienne przemęczenie – a brak witaminy?

depression

Jesień to okres, w którym większość z nas może odczuwać zmęczenie, senność i apatię, nawet jeśli jesteśmy zdrowi. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu mniejszej ilości słońca, a co za tym idzie, krótszych, często pochmurnych dni, a także z uwagi na zmienne o tej porze wahania nie tylko temperatur, ale również ciśnienia. Jednak objawy przemęczenia mogą być również powodem braku niektórych witamin lub minerałów. Zobacz, czego może brakować twojemu organizmowi jesienią oraz które witaminy warto uzupełnić.

Objawy jesiennego przemęczenia

Na początku warto zaznaczyć, że oprócz wyżej wspomnianych przyczyn tego stanu wymienić należy również niedostateczną ilość snu, zmiana diety na tę ciężkostrawną, dostarczającą więcej kalorii, a często i ciężkostrawną, którą bronimy się przed zimnem. Jesienią również  spędzamy mniej czasu na świeżym powietrzu, przez co możemy być mniej dotlenieni.  Jesienne przemęczenie może być również spowodowane faktem, iż zwyczajnie jesteśmy zmęczeni pracą, nowymi obowiązkami (na przykład gdy nasze dzieci rozpoczęły naukę w szkole), a także wewnętrzną frustracją z powodu niezrealizowanych celów. Do klasycznych objawów jesiennego przemęczenia zalicza się najczęściej:

  • poczucie przygnębienia bez powodu,
  • rozdrażnienie,
  • apatię,
  • stany lękowe,
  • wahania nastroju,
  • dekoncentrację,
  • zaburzenia łaknienia (wzmożony lub obniżony apetyt),
  • zaburzenia snu,
  • osłabienie organizmu.

Witaminy w walce z jesiennym przemęczeniem

Zmiana nawyków żywieniowych jesienią może znacząco wpłynąć na nasze samopoczucie, a więc również zwalczyć jesienne dolegliwości. Dieta powinna obfitować w produkty zawierające węglowodany złożone. Sięgajmy po produkty pełnoziarniste, które są doskonałym źródłem witamin z grupy B jak ciemny ryż, kasze, rośliny strączkowe. Ponadto, w miarę możliwości, spożywajmy świeże warzywa i owoce, a także ich przetwory, zwłaszcza te na bazie pomidorów, które dostarczą dużo potasu, fosforu czy magnezu. Ten ostatni pierwiastek ma dobroczynne działanie na nasz układ nerwowy, dlatego szczególnie jesienią warto dbać o jego suplementację.

Jesienna dieta powinna być również bogata w produkty zawierające witaminę C, która wspiera nasz układ odpornościowy i pomaga w ochronie przed infekcjami i przeziębieniami. Znajdziemy ją w papryce, pomarańczach, zielonych warzywach takich jak jarmuż, brukselka, brokuł, a także w czarnej porzeczce, kiwi, kapuście oraz w cytrynie.

Witamina E, podobnie jak C, doskonale  wzmacnia odporność, a znajdziemy ją głównie w oleju słonecznikowym, oliwie z oliwek, a także w kiełkach pszenicy czy w orzechach.

Jesienią wiele osób cierpi na niedobór witaminy D, której niestety nie jesteśmy w stanie uzupełnić z pożywienia, gdyż jest ona syntezowana przez skórę pod wpływem promieni słonecznych. Z tego powodu warto wychodzić na świeże powietrze w każdy słoneczny dzień.  Innym rozwiązaniem jest suplementowanie witaminy D preparatami z apteki, najlepiej w formie kompleksu witamin, dzięki czemu uzupełnimy ewentualne niedobory również innych składników.

Walka z jesiennym przemęczeniem zaczyna się na talerzu, ale pamiętajmy również o naszej kondycji psychicznej. W ponure, jesienne dni korzystajmy z rozrywek, które sprawią nam przyjemność, spotykajmy się z przyjaciółmi, bo nic tak nie poprawia samopoczucia jak wieczór w gronie bliskich osób.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *