Jajka – właściwości i rodzaje jajek

jajka

Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w 2017 roku statystyczny Polak skonsumował około 150 jajek. Na co zwrócić uwagę i jak mądrze kupować, aby jeść je z korzyścią dla zdrowia – zapraszamy do lektury!

Skład

Jajko jest źródłem tzw. białka wzorcowego (13%), pełnowartościowego, czyli zawierającego wszystkie aminokwasy w idealnych ilościach. W składzie posiada także witaminy: A, E, D, K, B2, B12, a także kwas pantotenowy i składniki mineralne takie jak: żelazo, magnez, potas, cynk, fosfor, wapń, miedź i selen. Jajka mają także niezwykle korzystny skład tłuszczu – bardzo mało nasyconych kwasów tłuszczowych, za to dużo (aż 4%) nienasyconych (kwas omega-3 i omega-6). Dodatkowo w żółtku znajduje się beta-karoten, lecytyna (odpowiedzialna za rozbijanie cholesterolu na mniejsze cząstki, co aktywnie zapobiega przyczepiania się ich do naczyń krwionośnych) i luteina.

Dieta

World Health Organization (WHO) uważa, że można jeść do 10 jajek na tydzień. Dietetycy twierdzą zaś, że od 4 do 5. Ponieważ rozbieżność jest spora, warto te ilości wypośrodkować, a przede wszystkim jeść w zgodzie z własnym smakiem i tak, abyśmy się dobrze czuli.
Osoby chorujące na cukrzycę, choroby układu krążenia lub z podwyższonym poziomem cholesterolu mogą jeśc 1-2 jajka tygodniowo. Osoby ze schorzeniami wątroby powinny unikać żółtka, ze względu na zawarty w nim tłuszcz.

Dobra jakość

Smak i wartości odżywcze jajek zależą od tego, czym odżywiały się kury. Najsmaczniejsze są więc jajka od kur wiejskich, które jadły naturalną karmę lub wiosenną świeżą trawę. W sklepach możemy spotkać tzw. jaja light. Mają one mniejszą ilość tłuszczu, są dodatkowo wzbogacone kwasami omega-3, witaminami i często mają dwa żółtka. Jajka light otrzymuje się karmiąc młode kury paszami bez tłuszczu z dodatkiem witamin i glonów. Dwa żółtka potwierdzają, że jajko zostało zniesione przez młodą kurę z nie do końca rozwiniętym układem hormonalnym.

Oznaczenia

Na skorupkach jajek znajdują się oznaczenia, które są ważną informacja dla klienta: sposób chowu kur, kraj pochodzenia i kod identyfikujący zakład produkcyjny (weterynaryjny numer identyfikacyjny):
0 – chów ekologiczny
1 – chów na wolnym wybiegu na świeżym powietrzu
2 – chów ściółkowy
3 – chów klatkowy

Jeśli na osiedlowym ryneczku trafimy na jajka nieoznakowane, może to oznaczać, że pochodzą one z małego stada, liczącego do 50 kur, hodowanego zazwyczaj na wolnym wybiegu. Takie jajka mogą być sprzedawane na straganach i bazarach z pisemną informacją o pochodzeniu i datą przydatności do spożycia. W odpowiednich warunkach jajka mogą być przechowywane nawet do miesiąca.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *