Woda mineralna czy źródlana – którą pić?

woda

Woda jest potrzebna człowiekowi do właściwego funkcjonowania, a jej niedobór może mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Woda powinna stanowić 2/3 dziennie wypijanych płynów. Mineralna czy źródlana? Zapraszamy do lektury!

Ile jej pić?

Na co dzień, przy niskiej lub średniej aktywności fizycznej (trwającej do 1 godziny) oraz umiarkowanej temperaturze wystarczająca jest woda źródlana i mineralna nisko- lub średniozmineralizowana.

Podczas intensywnej aktywności fizycznej (sport uprawiany wyczynowo przez ponad 1 godzinę) lub ciężkiej pracy (duże straty potu a wraz z nim soli mineralnych) powinniśmy wybierać wody średnio- lub wysokozmineralizowane (z dużą ilością sodu oraz chlorków).

Złota zasada dotycząca spożycia wszystkich rodzajów wód: wodę popijamy przez cały dzień, małymi łyczkami (nawadniamy organizm przez całą dobę).

Rodzaje wody

Woda mineralna zawiera większe stężenie pierwiastków i jest pozyskiwana ze źródeł bogatych w minerały, dzięki czemu zawiera w sobie m.in. magnez, żelazo, cynk i wapń. Jest bardziej twarda i może nadawać napojom metaliczny smak.

Warto wybierać wody bogate w wapń i magnez, ponieważ są to niezwykle istotne pierwiastki potrzebne dla sprawnego funkcjonowania układu krążenia, a nagminnie brakuje ich w naszej codziennej diecie. Z kolei wodorowęglany neutralizują kwasy żołądkowe i są niezwykle korzystne dla osób, które mają problemy z nadkwasotą, refluksem i zgagą. Wyróżniamy również wody niskosodowe, które poleca się osobom mającym nadciśnienie oraz problem z obrzękami.

Woda źródlana ma delikatny smak i świetnie się sprawdza do parzenia herbaty lub kawy. Poleca się ją także do przygotowywania jedzenia, ponieważ gotowanie nie tylko wpływa na jej jakość, ale i nie zmienia ona smaku potraw.
Naturalna woda źródlana zawiera mniejsze ilości składników mineralnych, nadaje się więc do codziennego spożycia przez dzieci, osoby z problemami gastrycznymi i przez osoby starsze. Ponieważ wody źródlane są pozyskiwane z głęboko położonych źródeł, to podlegają naturalnej filtracji i są butelkowane na miejscu wydobycia.

Woda lecznicza charakteryzuje się bardzo wysoką zawartością składników mineralnych, znacznie przewyższającą skład np.: wody wysokozmineralizowanej. Pamiętajmy, że wodę leczniczą powinniśmy stosować tylko i wyłącznie ze wskazaniem lekarza z wyraźnego powodu. Skład takiej wody może poważnie zaburzać równowagę składników mineralnych w organizmie i należy traktować ją niemal jak wyrób medyczny.

Woda nie zawiera kalorii, a wypicie szklanki wody pół godziny przed posiłkiem zmniejsza łaknienie. Wpływa na metabolizm i wypróżnianie, a niektóre badania mówią, że pomaga np.: w walce z migrenowymi bólami głowy. W ciągu dnia powinniśmy wypijać około 2 litry płynów, z czego większość powinna stanowić czysta woda mineralna lub źródlana. Jaki rodzaj wody wybierzemy powinien zależeć od stanu naszego zdrowia, potrzeb oraz stylu życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *